Ga nooit weg zonder…

Ga nooit weg zonder te groeten,
ga nooit heen zonder een zoen.
Wie het noodlot zal ontmoeten,
kan het morgen niet meer doen.
Loop nooit weg zonder te praten,
dat doet soms een hart zo pijn.
Wat je ’s morgens hebt verlaten,
kan er ’s avonds niet meer zijn.

Toon Hermans. (z.j.) Ga nooit weg zonder. Geraadpleegd op 4 april 2012 via http://gedichten.livejournal.com/2068.html

“Ga nooit weg zonder…” is een gedicht van Toon Hermans. Toon was een zeer bekende Nederlandse cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter. Hij is geboren in 1916 en gestorven in het jaar 2000. Hij behoorde, van de generatie vlak na de tweede wereldoorlog, tot de drie grootste cabaretiers van Nederland. Bekend werd hij door zijn onemanshows, de typetjes die hij neerzette en zijn gevoel voor woordspelingen. Als schrijver en dichter viel hij vooral op door zijn zorgzame, aandachtige en liefdevolle waarnemingen. Schilderen deed hij puur ter ontspanning en het was nooit zijn bedoeling geweest zijn werken naar buiten te brengen. Toon Hermans. (2012.). In Wikipedia. Geraadpleegd op 4 april 2012 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Toon_Hermans

Ik kan me niet meer herinneren wanneer, waar of hoe dit gedicht bij mij voor het eerst is opgedoken. Het is op een onbewuste, onopgemerkte wijze mijn gedachten binnengeslopen. Maar ik weet wel dat het er nooit meer uit verdwenen is. Het had zich veilig in een hoekje opgeborgen tot het moment dat een vriendin volgende tekst op facebook plaatste: “Ga nooit weg zonder te groeten, ga nooit heen zonder een zoen.”. Op dat moment flitste het hele gedicht weer terug door mijn gedachten. Het was een onbeschrijfelijk gevoel om zomaar uit het niets de hele tekst te kunnen opzeggen zonder bewust te weten hoe ik ermee in contact was gekomen of van wie dit gedicht juist was. De lijn die mijn vriendin op haar facebook-pagina had geplaatst en de herinnering aan het gedicht zetten me aan het denken. Op internet ging ik op zoek naar het gedicht en vond ook de schrijver ervan. Ik las het gedicht een aantal keren tot het in mijn gedachten “gebrand” was. Het gaf me een vreemd maar ook vertrouwd gevoel. Door het uitdiepen van het gedicht kreeg de tekst een belangrijke betekenis in mijn leven. Ik merk dat ik met mensen die me nauw aan het hart liggen omga op de manier die de schrijver voor zich had bij het op papier zetten van deze woorden. Ook heb ik graag dat mensen op dezelfde wijze met mij omgaan. Ik vind het zeer moeilijk als iemand me in een boze bui verlaat, iets onuitgesproken laat. Wanneer dit gebeurd ga ik hierover zitten piekeren en wil ik dit zo snel mogelijk proberen op te lossen en mijn gevoelens daarbij proberen te peilen. Ik wil een duidelijk beeld krijgen over wat er aan de hand is om zo tot een oplossing ervan te kunnen komen. Ik vind het belangrijk om twijfels uit te spreken en misverstanden niet uit de weg te gaan. Dit toetsen van gevoelens, oplossen van een zeker probleem, het willen afscheid nemen in “liefde”, zonder twijfels,… zijn sterke eigenschappen van me, waarden waar ik veel belang aan hecht.

De handelswijze zoals beschreven in het gedicht getuigt naar mijn mening van een heel respect- en liefdevolle houding. Een standpunt dat ik belangrijk vind en waarvan ik het fijn vind deze ingesteldheid in andere mensen te herkennen. Het geeft een fijn en geborgen gevoel. In het gedicht vind ik ook de waarde van naastenliefde terug. Naastenliefde is een belangrijke gegeven dat in vele religies een belangrijke plaats inneemt. Ik ben persoonlijk niet verbonden met een bepaald geloof en vanuit religieus standpunt dan ook niet bezig met deze deugden. Dat wil echter niet zeggen dat naastenliefde dan voor mij geen betekenis heeft, integendeel. Persoonlijk vind ik dat naastenliefde ook buiten religie, in het dagelijkse leven, een belangrijke plaats kan en moet innemen. Het vormt een essentieel onderdeel in mijn leven wat zich uit in zich zorgzaam, liefdevol  en met respect opstellen naar je medemensen toe. Naastenliefde.  (2011.). In Wikipedia. Geraadpleegd op 4 april 2012 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Naastenliefde

Aan de hand van de prachtige tekst van Toon Hermans beschreef ik hierboven een paar belangrijke eigenschappen die ik bij mezelf herken. Ik vind dat in het gedicht veel van deze eigenschappen tot uiting komen. Het brengt in zijn boodschap een zekere kracht en waarheid naar voor. Dus vergeet niet: “Ga nooit weg zonder te groeten, ga nooit heen zonder een zoen…”.